5 alternatieve bronnen voor een vezelrijke voeding

Iedereen die met gezonde voeding begaan is, weet dat een vezelrijke voeding gewoon van groot belang is. Als we het over vezels hebben, dan denken we meestal aan granen of aan bepaalde soorten brood. Vaak sta je er niet eens bij stil dat er ook nog andere manieren bestaan om vezels op te nemen in je voeding. Dat is de reden waarom we dit artikel hebben geschreven. Zo kun je kennismaken met een aantal voedingsproducten die echt heel vezelrijk zijn!

 

Voordelen van vezels

Vezels staan er nog het meest om bekend dat ze onze stoelgang reguleren. Ze zijn in die zin een uiterst efficiënt middel tegen verstopping. Niets is zo vervelend als je geconstipeerd voelen. Op lange termijn kan dit oncomfortabele fenomeen ook gevolgen hebben voor de goede werking en gezondheid van je darmen. Je kunt je al deze potentiële ellende besparen door dagelijks tussen 30 en 40 gr aan je dieet toe te voegen. Als ook jij denkt dat enkel brood ervoor zorgt dat je voldoende vezels kunt opnemen, dan heb je het mis. Vezels komen voor in veel meer voedingsmiddelen dan dat je op het eerste gezicht zou denken. Groenten, fruit en noten dragen zeer zeker bij tot een vezelrijke voeding! We vertellen je hier meer over in dit artikel!

 

Afslanken door vezels

Vezels kunnen een belangrijke rol spelen in je dieet als je wilt afslanken! Dit is onder meer het geval als je een voedingsschema volgt waarbij koolhydraten beperkt worden. Eet je koolhydraatarm, dan is het van cruciaal belang om te weten uit welke voeding je voldoende vezels kunt halen om gezond te kunnen eten. Granen bevatten namelijk veel koolhydraten, dus is het zaak alternatieven te zoeken voor brood en voedingsproducten die granen bevatten. Hierna geven we enkele voorbeelden om je op weg te helpen.

 

Vezelrijke voedingsproducten

Chiazaad

Chiazaad staat al langer bekend als een superfood. Het is dan ook rijk aan essentiële stoffen die bijdragen tot een betere gezondheid. Voorbeelden hier van zijn omega-3 vetten en ook vezels. Chiazaad op zich eten is niet iets wat wij zouden aanraden. De smaak van deze zaden is neutraal. In die zin kun je stellen dat chia tot de voedingsmiddelen behoort die in Japan ingedeeld wordt bij de voeding met een umami smaak. In het Japans betekent dit woord heerlijk of hartig. Westerlingen zullen daar anders over denken. Umami voedingsmiddelen hebben van nature weinig of geen smaak. Daarom wordt het naast de gebruikelijke smaken zoet, zout, bitter en zuur benoemd als de neutrale smaak. Dat is de reden waarom chiazaad bij uitstek geschikt is als toevoeging bij andere voedingsmiddelen. Eén of twee eetlepels zijn voldoende om havermoutpap of yoghurt van meer vezels te voorzien. Verder is het ook mogelijk om chia is een koude salade te gebruiken. Eén lepel is al voldoende om 5 gr vezels binnen te krijgen!

 

Avocado's

We hoeven je wellicht niet te vertellen dat avocado's lekker zijn. We denken vaak dat een avocado behoort tot een fruitsoort, maar biologisch gezien gaat het hier wel degelijk om een groente. Wat er ook van aan is, deze vrucht kun je gewoon als tussendoortje eten. Alles wat je daarvoor nodig hebt is een lepel. Als je de avocado verder op smaak wil brengen, dan kan dit door er zout, peper en/ of citroensap aan toe te voegen. Verder kun je een salade gezonder maken door er stukjes avocado aan toe te voegen. Natuurlijk is avocado het ingrediënt bij uitstek als je guacamole wil bereiden! Avocado's zijn zeer vezelrijk. Iedere vrucht bevat 8 gr aan vezels. Verder bevatten avocado's gezond vet en vitamine E. Deze vitamine is dan weer goed voor je huid!

 

Bosvruchten

De meeste mensen zijn fan van bosvruchten. Ze smaken heerlijk. Tegelijk zijn deze vruchtjes niet erg zoet en bevatten ze zeer veel vezels. Een voorbeeld hiervan is de framboos. Een verpakking van 100 gr frambozen staat garant voor 7 gr aan vezels.

Het is dan ook geen wonder dat bosvruchten ook kunnen bijdragen tot een vlottere stoelgang. Dit hoeven niet altijd frambozen te zijn. Bosbessen, rode bessen en braambessen zijn even efficiënt!

 

Noten

Noten staan bekend als zeer gezonde tussendoortjes. Als jij op zoek bent naar een verantwoorde manier van snacks eten, dan mag je de noot zeker niet over het hoofd zien! Noten zitten boordevol vezels en essentiële vetten. Elk moment van de dag is geschikt om even wat noten te eten. Je hoeft ze niet klaar te maken. Dit is gewoon ideaal. Alles wat je hoeft te doen is gewoon wat noten meenemen. Zeker als je een dieet volgt om gewicht te verliezen, zijn noten ideaal. Je krijgt voldoende vezels binnen. Bijkomend blijft je bloedsuikergehalte op hetzelfde pijl en krijg je minder vlug dan je zou verwachten het gevoel dat je alweer iets moet eten.

 

We geven je graag nog een laatste tip: eet noten in hun natuurlijke onbewerkte vorm. Zo geniet je van hun hoogst mogelijke voedingswaarde!