Muesli, cruesli en granola

Ken jij de verschillen? 

Vele mensen eten yoghurt als onderdeel van hun ontbijt. Meestal gaat het dan over natuuryoghurt zonder suiker. Op zich is dat al een gezonde keuze. Je kunt de yoghurt nog gezonder maken door er muesli, cruesli of granola aan toe te voegen. Voor vele consumenten is het moeilijk om het onderscheid te maken tussen deze drie populaire ontbijtproducten. Het lijkt ons dan hoog tijd om dit eens duidelijk uit te leggen. Dit is echt wel nodig, want veel mensen zien het verschil echt niet en zijn ook niet op de hoogte dat het echt wel uitmaakt wat je toevoegt aan je ontbijt.

We worden gebombardeerd met verschillende producten die we aan ons ontbijt kunnen toevoegen: muesli, havermout, granola en cruesli. De lijst gezonde producten wordt steeds langer. Zo is het steeds moeilijker om te kiezen en om te weten hoe de verschillende producten zich tot elkaar verhouden. In dit artikel leggen we het verschil uit tussen drie producten die vaak gebruikt worden tijdens het ontbijt.

 

Muesli

Muesli is een klassieker. Het basisingrediënt is normalerwijze havermout, maar je vindt nu ook varianten op basis van andere granen zoals amarant, quinoa en gierst. Amarant is geen graan maar een zaadje dat verwant is aan quinoa. Amarant was reeds bekend als voedingsmiddel bij de Inca’s en de Azteken. Quinoa is eveneens een zaad dat in Zuid-Amerika wordt verbouwd. Je vindt het o.a. terug in Bolivia en Peru. Gierst is dan weer een graan dat herkenbaar is omdat het allemaal kleine gele korreltjes zijn. Gierst is nog het meest verwant met gras. Dit graan is heel erg oud en werd al in het Steentijdperk als voedsel gebruikt. Eerst was dat het geval in China, later ook in Europa. Je kunt stellen dat gierst een oud voedingsmiddel is dat sedert enkele tientallen jaren herontdekt is. Zodoende is muesli een mengeling van noten, granen, zaden en in de meeste gevallen ook gedroogd fruit. Meer handelingen uitvoeren dan de ingrediënten mengen is niet nodig. Muesli is als dusdanig een onbewerkt ontbijtproduct. Je hoeft het niet te koken en er hoeft geen suiker bij. Dit is puur natuur! Hierdoor kan de textuur van muesli wat taaier zijn en sommige mensen noemen het droog. Het is dan ook niet lekker om het zo te eten. Wanneer je het bij melk of yoghurt doet, bevochtig je de muesli en wordt het een zachte substantie. Toch valt muesli niet bij iedereen in de smaak. Sommige mensen vinden het nogal droog. Dit mag echter geen probleem zijn, want het is juist bedoeld om gemengd te worden in yoghurt of in melk.

 

Cruesli

Cruesli is, zoals de naam doet vermoeden, een soort van muesli. Cruesli wordt bereid op basis van muesli. Tijdens de bereiding wordt er boter, suiker en/ of honing aan toegevoegd. Zo krijg je een plakkerige versie van muesli. Vervolgens wordt deze geroosterd of gebakken. Het eindproduct, cruesli, ziet er dan knapperig uit. Cruesli smaakt erg zoet. Vaak vind je er andere ingrediënten zoals brokjes chocolade, noten, zaden, kokos, pitten, gedroogd fruit of zaden in terug.

 

Granola

Granola is op zijn beurt dan weer een variante op cruesli. De manier waarop beide producten bereid worden, heeft wel wat gemeen. Net zoals cruesli vind je in granola eveneens geroosterde graanvlokken, noten, brokjes chocolade, zaden, kokos, gedroogd fruit en zaden terug. Het verschil met cruesli bestaat hierin. Bij cruesli worden de zoete ingrediënten voor het bakken toegevoegd. Granola wordt op zijn beurt gebakken in zoete producten zoals ahornsiroop of honing én in combinatie met vet. Hiervoor worden meestal olijfolie en boter gebruikt. De bakwijze zorgt ervoor dat alle bestanddelen aan elkaar hechten én dat het geheel een lekker hard en zoet korstje krijgt. Dat laatste is meteen de reden waarom de meeste mensen granola helemaal te gek vinden!

 

Welk ontbijtproduct is het gezondst?

In feite is dit een retorische vraag. Bij een vergelijking van de drie producten muesli, cruesli en granola valt het duidelijk op dat muesli het gezondst is. Dit product bestaat volledig uit onbereide ingrediënten. Alles wat je ermee doet is de bestanddelen mengen. Alle granen, zaden, noten en al dan niet gedroogd fruit gaan er onbewerkt in. Verder voeg je aan deze mix niets meer toe. In muesli vind je geen olie. Er zit ook geen suiker in. Ook vind je hierin geen artificiële zoetstoffen in terug. Cruesli en granola bevatten wel suikers en zoethoudende producten. Omdat in granola gebruikgemaakt wordt van alternatieven voor suikers, wordt granola beschouwd als een variant van cruesli die het qua voordelen voor onze gezondheid beter doet dan cruesli.

Let wel: het zuivelproduct waar je ontbijtproducten aan toevoegt is ook zeer belangrijk. Meestal gaat het hier om melk of yoghurt. Kies daarbij voor zo natuurlijk mogelijke varianten. Veel yoghurtsoorten bevatten suikers en verhogen zo het aantal calorieën in je ontbijt. Hetzelfde geldt voor gezoete melk. Je kunt nog zo’n gezonde granen, noten en zaden uitkiezen, maar het positieve effect ervan gaat verloren als je ze mengt met zoete yoghurt en melk!