Noten helpen je om af te slanken!

Een veelvoorkomend misverstand bij een dieet om af te slanken is dat dit geen vetten mag bevatten. Niets is minder waar. Het menselijk lichaam heeft vetten nodig om te kunnen functioneren. Veel mensen zijn van mening dat vet enkel een dikmaker is. Helemaal onlogisch is dit niet. Wanneer we in de supermarkt staan, zien we vele voedingswaren in de rekken waar labels zoals ‘light’ en ‘gegarandeerd zonder vet’ op staat. Andere labels duiden dan weer op gezonde vetten. Het is dan ook geen wonder dat de gemiddelde consument hier helemaal geen touw kan aan vastknopen. Enerzijds krijgen mensen te horen dat vetten slecht zijn en toch zijn ze opeens gezond. 

Ook van noten is bekend dat hun vetgehalte relatief hoog is. Hoe komt het dan dat we noten aanbevelen om je te laten vermageren?

We vertellen je er meer over in dit artikel. Sommige vetten zijn inderdaad gezond en vermits noten daar een bron van zijn, kunnen ze je zeker helpen om af te slanken!

Om te achterhalen welke vetsoorten een positieve werking hebben, is het nodig om te weten welke voedingswaren dit soort van vet bevat. Enkel zo kun je werken aan een gezonde voeding die je helpt bij het afslanken.

 

Verzadigde vetsoorten

Van verzadigde vetten is bekend dat ze een slecht imago hebben. Tegelijk wordt gesteld dat onverzadigde vetten alleen maar goed zijn. Heel veel consumenten gebruiken deze uitspraken als leidraad. De waarheid is echter niet zo zwart/ wit als je zou kunnen verwachten. De realiteit ligt net ietsje anders.

Wat je niet verwacht is dat ook verzadigde vetten nodig zijn om het menselijk lichaam optimaal te laten functioneren. Dierlijke producten zoals boter, vlees, melk, room en kaas bevatten verzadigde vetten. Hetzelfde kunnen we zeggen over palmolie en kokosolie.

Lange tijd kreeg iedereen te horen dat verzadigd vet de kans op het ontwikkelen van cardiovasculaire aandoeningen doet toenemen.

Nu weten we dat dit niet klopt. Hoogkwalitatief verzadigd vet van natuurlijke oorsprong is net wel gezond voor de mens. Deze vetten vervullen diverse taken in het menselijk lichaam. Zo zijn onze celmembranen eruit opgebouwd en ze zorgen ervoor dat we vitamines die oplossen in vet kunnen opnemen. We hebben het dan over de vitamines A, E, D en K. Tegelijk krijg je door verzadigd vet ook lange tijd een vol gevoel. Net dit is erg belangrijk voor wie een dieet volgt om te vermageren.

Gezond, natuurlijk verzadigd vet vind je terug in noten, avocado’s, vlees van grasgevoerd vee, kokosolie, zuivelproducten, notenolie en in eieren. Deze voedingsproducten zijn dus wel geschikt om deel uit te maken van een dieet om te vermageren.

Het menselijk lichaam is er van nature op ingesteld om deze vetten van organische oorsprong te verwerken. Dat is de reden waarom je hongergevoel uitblijft en je minder problemen ondervindt om af te slanken.

 

Transvet

Er bestaat wel degelijk ongezond vet. Deze vetsoort noemen we transvetten. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat het deze vetsoort is die je gehalte aan slechte cholesterol verhoogt. Bijkomend verlaagt dit soort vet je gehalte aan goede cholesterol. Het gevolg: je aders raken er door verstopt! Dat is de reden dat de kans op cardiovasculaire aandoeningen groter wordt!

Transvet staat dus beter niet op je dieet. Dit vet is bovendien ook nog eens een grote caloriebron! Als je voeding eet waarin dit soort vet zit of in verwerkt is, zul je problemen ondervinden om te vermageren. Transvetten vind je terug in tal van bereide voedingsproducten. Dan hebben we het over frituursnacks, margarine, chips, wafels, pannenkoeken, microgolfmaaltijden, koekjes en ijs.

 

Omegavetten

Als je dacht dat er enkel verzadigd en onverzadigd vet bestond, dan heb je het mis. De omegavetten zijn een volgende groep. Zo heb je omega 3 vetten en omega 6 vetten. Belangrijk om weten is dat omega 3 bijdraagt tot een goede gezondheid en omega 6 niet.

Dit is belangrijk voor wie wil afslanken. Omega 3 speelt een belangrijke rol in je lichaam. Het verbetert namelijk de werking van insuline. Dit natuurlijke hormoon regelt onze bloedsuikerspiegel.

De omega 6 vetten verhinderen deze natuurlijke en positieve processen. Als je dit soort vet binnenkrijgt, dan reageren je organen hier slecht op. Het leidt er zelfs toe dat ze niet meer in staat zijn om insuline op een juiste manier te verwerken. Dit fenomeen moet je koste wat kost vermijden. Van zodra je lichaam immuun wordt tegen insuline ga je namelijk diabetes ontwikkelen!

Omega 6 vind je terug in een lange lijst voedingsmiddelen. Dat is dan ook de reden dat de negatieve invloed van dit vet op onze gezondheid zo groot is. We nemen meer van dit vet op dan we zouden denken. Je vindt het trouwens ook terug in sojaolie en in zonnebloemolie.

Een van de gevolgen van omega 6 is dat je je erdoor futloos voelt. Bijkomend is dit vet moeilijk verteerbaar. Als gevolg daarvan, krijg je er vlug te veel van. Wanneer dit gebeurt, bewaart ons lichaam dit vet als lichaamsvet. Hierdoor ga je net aankomen in de plaats van afvallen.

Daarentegen is omega 3 zeer gezond. Het is van belang om voldoende producten te eten die rijk zijn, aan omega 3. Bronnen van dit gezonde vet zijn onder meer eieren, vis en avocado’s. Wie te weinig omega 3 binnenkrijgt voelt zich vlugger moe, lijdt aan slaapstoornissen, krijgt depressieve klachten en kan zelfs verdikken!

Dit kun je missen als je net je zinnen hebt gezet op een dieet om af te slanken. Dat is nu net de reden waarom je over de juiste kennis moet beschikken met betrekking tot vetten. Zo weet je welke vetsoorten helpen om te vermageren en welke net niet!

Enkele goede raadgevingen:

Een veelvoorkomend misverstand bij een dieet om af te slanken is dat dit geen vetten mag bevatten. Niets is minder waar. Het menselijk lichaam heeft vetten nodig om te kunnen functioneren. Veel mensen zijn van mening dat vet enkel een dikmaker is. Helemaal onlogisch is dit niet. Wanneer we in de supermarkt staan, zien we vele voedingswaren in de rekken waar labels zoals ‘light’ en ‘gegarandeerd zonder vet’ op staat. Andere labels duiden dan weer op gezonde vetten. Het is dan ook geen wonder dat de gemiddelde consument hier helemaal geen touw kan aan vastknopen. Enerzijds krijgen mensen te horen dat vetten slecht zijn en toch zijn ze opeens gezond. 

Zorg ervoor dat je dagelijks voldoende gezonde vetten opneemt. Deze vetsoorten zijn cruciaal voor de goede werking van je lichaam. Je kunt er zeker van zijn dat je hierdoor niet zult aankomen, want deze vetten geven je net een verzadigd gevoel.

Vermijd transvetten en omega 6. Zorg ervoor dat natuurlijke onverzadigde vetten, de juiste verzadigde vetten en omega 3 wel tot je dieet behoren.

Een dagelijkse portie noten voorkomt dat je aankomt. Ze zijn een natuurlijke bron van gezond vet. Bijkomend zijn ze lekker! Ze nemen je hongergevoel weg, waardoor je af kunt slanken zonder rammelende maag. Er bestaan erg veel notensoorten. Als er eentje is die je niet lust, dan vind je allicht een andere soort die je wel lekker vindt.

Tips:

Amandelen, cashews, paranoten, hazelnoten, walnoten, pompoenpitten, pijnboompitten en zonnebloempitten zijn onze aanraders voor wie afvallen. Deze noten kun je mengen in platte kaas bij je ontbijt. ‘s Middags kun je ze in een slaatje verwerken of los als snack eten!

Let wel:

Beperk je portie tot een handjevol per dag! Overdaad is nooit goed. Tegelijk is dit wel een lekkere manier van afslanken!