Voordelen van hazelnoten eten

Het is algemeen geweten dat hazelnoten gezond zijn omdat deze vitaminerijke vruchten bijdragen tot een goede werking van ons hart, onze bloedsomloop stimuleren, preventief ingezet kunnen worden om het ontwikkelen van kanker te voorkomen en de suikerspiegel helpen te regelen bij suikerziekte. Verder helpen hazelnoten je om je cholesterolspiegel in balans te houden. Ook wie zwanger is, doet er goed aan om voor deze noten te kiezen. Ze helpen bij de aanmaak van rode bloedcellen en zorgen ervoor dat je beendergestel en tanden sterk blijven.

Hart en bloedsomloop

Hazelnoten bevatten de vitamines B6 en E. Daarnaast vind je in deze noten eveneens enkelvoudig onverzadigde vetzuren en foliumzuur (vitamine B11) terug. Dit zijn dezelfde vetzuren die ook in dieetmargarines en in olijfolie terug te vinden zijn. Het is goed om weten dat hazelnoten dezelfde vitamines bevatten. Voor wie niet van olijfolie houdt, zijn hazelnoten daarom een goed alternatief. Wie hazelnoten eet, krijgt de stof homocysteïne binnen. Hierdoor verminder je de kans dat je trombose of aderverkalking oploopt.

Kankerpreventie

Kanker is één van de meest voorkomende doodsoorzaken in de westerse wereld. Het is daarom geen wonder dat aan vele voedingsmiddelen eigenschappen zijn toegedicht die kanker kunnen voorkomen. Bij de hazelnoot is hier echter wel wetenschappelijk onderzoek naar gevoerd. Deze noten bevatten de vitamines B6 en E. Daarenboven bevatten ze ook antioxidanten en fytosterolen. Lycopeen is een gekend voorbeeld van fytosterol. Deze stoffen bieden bescherming tegen kanker.

Suikerziekte

Suikerziekte of diabetes bestaat in twee types. Type II is het type van diabetes dat je op latere leeftijd kunt ontwikkelen door een ongezonde levensstijl. Hazelnoten bevatten echter geen suiker en zijn bovendien ook nog eens een bron van de goede HDL – cholesterol. Mensen die lijden aan diabetes type II hebben vaak een tekort aan deze cholesterol. Daarom is hazelnoten eten gezond als je diabetespatiënt bent.

Cholesterol in balans

Wie een teveel aan cholesterol heeft, wordt vaak gezegd om vetten te vermijden. Tegelijk is geweten dat we vetten nodig hebben om goed te kunnen functioneren. Ook hier biedt de hazelnoot een uitkomst. De hazelnoot bevat enkelvoudig onverzadigde vetzuren die de slechte cholesterol verlagen en de goede net doen toenemen. Ons hart en bloedsomloop varen hier wel bij!

Zwanger

Wie zwanger is, doet er goed aan gezond te leven. Foliumzuur is een voedingssupplement dat vaak tijdens de zwangerschap wordt ingenomen. Omdat hazelnoten foliumzuur (ook bekend als vitamine B11) bevatten, is het een aanraden voor zwangere vrouwen. Deze vitamine bevordert een gezonde celgroei en verkleint de kans op de vorming van een open rug bij baby’s met 70%.

Rode bloedcellen

Hazelnoten bevatten koper en ijzer. Deze metalen zijn van levensbelang bij de vorming van rode bloedcellen. Ons gebeente en immuunsysteem hebben eveneens baat bij deze stoffen. Koper draagt bij tot een goede werking van het zenuwstelsel. Bijkomend kan koper de kans op osteoporose, hartproblemen en bloedarmoede verminderen.

Tanden en gebeente

Gezonde tanden zijn van levensbelang. Problemen met ons gebit kunnen leiden tot tal van andere gezondheidsproblemen. Hazelnoten bevatten fosfor en calcium. Deze mineralen zijn verantwoordelijk voor de sterkte van ons gebit en ons gebeente. Fosfor werkt trouwens ook preventief tegen osteoporose. Deze aandoening kennen we ook onder de naam botontkalking.

Het juiste gewicht

Rusten is erg belangrijk om een gezond gewicht te bereiken of te behouden. Zo is al langer bekend dat een onregelmatige slaap tot overgewicht kan leiden. Hazelnoten eten kan helpen om tijdens je slaap meer energie te verbruiken. Hazel- en andere noten staan erom bekend dat ze een hoge calorische waarde hebben. Dat is de reden waarom veel mensen ten onrechte denken dat noten dikmakers zijn. Net omdat ze ervoor zorgen dat je tijdens het slapen ook energie verbruikt, wordt dit weetje wetenschappelijk ontkracht. Meer nog, hazelnoten zorgen er net voor dat je gewicht optimaal blijft of dat je je streefgewicht kan bereiken.