Zeg niet zomaar noot tegen een pinda!

Het lijkt misschien gek, maar pinda’s behoren niet tot de notensoorten. Ook al noemen we een pinda in België soms ook apennootje, het is dus helemaal geen noot. Het is te begrijpen dat je dit verwarrend vindt. Het smaakt als een noot. Deze vrucht ziet er ook uit als een noot, maar toch is het geen noot. Hoogste tijd om dit eens goed uit te leggen zodat je het nooit meer vergeet. Dit is erg belangrijk, zeker wanneer je bezig bent met een dieet met noten om overtollig gewicht te verliezen. Als een pinda geen noot is, wat is het dan wel?

 

Peulvrucht!

Je leest het goed. De pinda is een peulvrucht. Dit maakt dat de pinda familie is van erwtjes, snijbonen, sojabonen en linzen. De pinda’s die wij eten zijn geroosterd. Vaak is aan een portie uit een zakje of potje ook zout toegevoegd.

Landen waar deze peulvrucht veel gegeten wordt zijn: België, Nederland, de Verenigde Staten en een aantal Aziatische landen. Deze buitenbeentjes binnen de peulvruchtenfamilie zijn gezond omwille van hun gehalte aan onverzadigde vetten. Verder bevatten pinda’s mineralen, vitamines en eiwitten. Als je het zo bekijkt, hebben deze peulvruchten veel kenmerken gemeen met noten. Toch zijn er verschillen. Ze zijn niet zo geschikt als je gewicht wilt verliezen. Wie wil vermageren kiest beter voor amandelen, walnoten, hazelnoten en cashewnoten.

 

Rijk aan koolhydraten

In tegenstelling tot de echte noten, bevatten pinda’s veel koolhydraten. Dit helpt zeker niet als je door noten eten gewicht wil verliezen. Koolhydraten staan namelijk bekend als dikmakers. Hiervoor is een wetenschappelijke reden. Koolhydraten zijn verantwoordelijk voor de aanmaak van insuline in ons lichaam. Dit heeft voor gevolg dat suikers in je bloedbaan blijven zitten. Zo krijg je een energiereserve die bestaat uit de stof glycogeen en bijkomend vetweefsel.

Dit is de reden dat als je wil vermageren je beter geen koolhydraten eet. Kies je voor noten om een slank figuur te krijgen? Dan is het beter om geen pinda aan te raken, maar de voorkeur te geven aan echte noten.

 

Te zout!

Als je pinda’s in de supermarkt koopt, zijn deze meestal zout. Er bestaan ook ongezouten soorten, maar die vind je veel minder. Sowieso zijn alle pinda’s geroosterd. Met zout moet je trouwens altijd oppassen want vele bereide producten die je in de winkel koopt, bevatten te veel zout.

 

Kies je toch voor gezouten pinda’s?

Wie pinda’s niet kan laten en toch wilt afslanken, doet er goed aan om andere zoute voedingsmiddelen te mijden. Een teveel aan zout zorgt ervoor dat je lichaam meer vocht opslaat. Dat kan positief zijn bij warm weer, maar in gewone omstandigheden kun je hierdoor hoge bloeddruk ontwikkelen. 

Als je niet op dieet staat, kun je gerust pinda’s eten. Hou er wel rekening mee dat ze zout bevatten en pas daarom je eetgewoontes aan. Deze peulvruchten zijn gezond, ondanks het zoutgehalte. Je vindt er onverzadigde vetten, eiwitten, mineralen en vitamines in terug.

 

Allergisch?

Als je samen met andere mensen pinda’s eet, moet je er wel mee rekening houden dat sommige mensen lijden aan allergieën voor deze peulvrucht. Mensen die allergisch zijn, kunnen zeer heftige en soms levensbedreigende reacties vertonen. Als je een avondje met vrienden wil organiseren, doe je er goed aan om eerst even te vragen of er niemand allergisch is.

 

Ongezouten

We hadden het er al over. Er bestaan ongezouten pinda’s en die zijn altijd gezond, behalve als je allergisch bent uiteraard. Je kunt zowel gebrande als ongebrande varianten zonder zout kopen. Je vindt deze peulvruchten ook in verschillende varianten: doppinda’s (met de pel er nog aan), de natuurlijke rauwe variant en ongezouten gebrande vliespinda’s. Dit zijn soorten die je niet altijd in de supermarkt of bij de kruidenier vindt. Hiervoor kan je altijd terecht in onze webshop!

Heb jij zelf al eens geprobeerd om pindakaas te maken? Bekijk het recept hier