Cashewnoten zijn gezond!

Wat zijn cashewnoten?

Cashewnoten zijn te herkennen aan hun lichtelijk kromme vorm. Zo lijken ze een beetje op miniatuurbananen. Het bijzondere aan deze noten is dat je ze zowel onbewerkt als gezouten kunt eten. Cashewnoten kun je bijna overal ter wereld kopen. Ook in België vind je deze noten bijna overal: van in de supermarkt tot in de notenspeciaalzaak. Maar weinig mensen weten waar deze noten echt vandaan komen. Voor je kunt spreken over noten, moet je weten dat deze afkomstig zijn van de vruchten van de cashewboom. Het is niet zo dat de noten direct aan de boom groeien. Laten we eerst wat meer over de boom vertellen.

 

De cashewboom

De cashewboom komt van nature voor in Brazilië. Deze boom kan wel tien tot 15 meter hoog worden. Het minste wat je kunt zeggen is dat het dus een vrij grote boom is. Het bijzondere aan deze boom is dat hij nooit zijn bladeren verliest. Hij behoort dus tot die categorie van loofbomen die altijd groen zijn.  Het is dus niet zo dat de cashewboom zijn bladeren verliest in de herfst of in de winter. Vanaf de 16de eeuw vinden we de boom ook terug in andere landen en continenten. Dit is te danken aan de Portugese kooplui die de cashew verder introduceerden in Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Het eerst gebeurde dit in India en Mozambique. Van het moment dat de boom bijna overal ter wereld groeide, volgde ook de verspreiding van de cashewnoot. Nu, in de 21ste eeuw zijn India, Brazilië, Nigeria en Tanzania de landen die het meeste cashewnoten produceren.

 

De cashewnoot: groeivorm

Nu zijn we aangekomen bij de cashewnoot zelf. Deze groeit zoals eerder uitgelegd, niet direct aan de boom. De noot komt in feite uit de cashewvrucht. De vrucht wordt vaak verward met de cashewappel. Deze appel is geen echte vrucht of stuk fruit, maar een zogenaamde schijnvrucht. Deze schijnvrucht kreeg de naam cashewappel. De cashewappel groeit op de steel van de echte cashewvrucht. Doordat de vorm van deze verdikking oranje-geel tot rood is, lijkt de schijnvrucht een beetje op een appel of een peer. De schijnvrucht is sappig en de geur ervan lijkt op deze van een appel. Tegelijk vind je in de schijnvrucht heel veel vitamine C. De cashewappel is op zichzelf al gezond, maar zeer beperkt houdbaar. Dat is de reden waarom cashewappels niet uitgevoerd worden naar andere landen. Je kunt ze alleen eten in de landen waar de boom groeit. Nu weten we nog altijd niet waar de cashewnoot vandaan komt. De noot komt wel degelijk uit de echte cashewvrucht. Deze vrucht vind je bovenop de cashewappel en ziet er heel klein uit. Hierdoor krijg je de indruk dat je hiervan niet al te veel mag verwachten. De kleur is grijs. De vrucht is hard en toch zitten hier de cashewnoten in! Alleen de vorm doet vermoeden dat hier noten in kunnen zitten. Voor wie hier voor het eerst van hoort, kan dit alles nogal verwarrend overkomen. De cashewvrucht is de hoofdvrucht en de schijnvrucht is een bijproduct dat groter wordt naarmate de eigenlijke cashewvrucht volgroeid raakt.

 

De cashewnoten: het belangrijkste product

Ondanks de vele plaatselijke mogelijkheden van de schijnvrucht, blijven de cashewnoten het belangrijkste product van de boom. De noten bevatten immers mineralen, ijzer en het essentiële aminozuur tryptofaan. Het is dan ook geen wonder dat de cashewnoot heel populair is en bijna overal wordt gegeten. Tegelijkertijd is dit ook een dure noot. De reden hiervoor is dat elke cashewvrucht maar één cashewnoot kan voortbrengen. De reden hiervoor is eenvoudig. Het gaat hier immers om de pit van de vrucht! In principe gaat het hier dus over een pit en dus niet over een noot. Bijkomend is het dan ook nog eens niet zo eenvoudig om aan de pit te geraken. De harde vrucht is moeilijk om kraken. Daarnaast zit er ook nog eens een schil rond met een giftige en bijtende gel erop. Je moet dus heel wat moeite doen voor je eetbare cashewnoten hebt!

 

Cashewnoot: de moeite waard

Omwille van het ingewikkelde productieproces zouden we ons kunnen afvragen waarom we ons de moeite getroosten om aan de cashewnoot te geraken. De voedingswaarde is meer dan reden genoeg. Cashewnoten bevatten namelijk naast veel omega-3 vetzuren en eiwitten. Ook bezit de cashewnoot nog een aantal bijzondere voedingsstoffen. Dit zijn bijvoorbeeld de mineralen kalium, calcium, natrium, magnesium, ijzer, koper, zink en fosfor. Met name voor magnesium, ijzer en fosfor is de cashewnoot een zeer belangrijke bron.

 

Cashewnotenpasta als beleg

Cashewnotenpasta bestaat uit een combinatie van knoflook, gebakken tomaatjes en het vet in de cashewnoten. Dit is overheerlijk als beleg en niet zo moeilijk om zelf te bereiden.

 

Recept

Ingrediënten:

  • 250 gr. kerstomaatjes in vieren of zessen gesneden
  • 125 gr. cashewnoten
  • Blikje tomatenpuree
  • 1 gesnipperde ajuin
  • 2 teentjes geperste knoflook
  • Zout en peper
  • Citroensap

 

Bereiding:

Begin met de gesnipperde ajuin in olie te bakken. Nadien voeg je de look en de stukjes kerstomaten toe. Deze laat je maar even meebakken. Meteen daarna voeg je de tomatenpuree toe en roer je alles door elkaar. Nu is het tijd om de cashewnoten te malen en bij het mengsel te voegen. Het geheel mix je nu verder met een staafmixer. In principe is alles nu klaar. Al wat je nog hoeft te doen, is het geheel op smaak brengen. Dit doe je met peper en zout en het citroensap. Je kunt eventueel ook andere kruiden zoals basilicum toevoegen!