Vijf gezonde tussendoortjes voor ‘s avonds!

Het eten van snacks en tussendoortjes wordt algemeen afgeraden. Dit is zeker het geval ‘s avonds wanneer we televisie kijken of op een andere manier uitrusten van een vermoeiende dag. Toch laten we ons telkens weer verleiden om iets te knabbelen. Bijkomend werkt ons metabolisme ‘s avonds en ‘s nachts trager dan overdag. Snacks en tussendoortjes lijken op een dergelijk laat tijdstip dan ook geen goed idee. En toch geldt ook hier dat wat je eet minstens even belangrijk is dan het uur waarop je aan het eten bent. Sommige voedingswaren kunnen ‘s avonds voor de TV zelfs een gunstige invloed hebben op onze gezondheid. Dat is meteen ook de reden waarom we er een aantal op een rij hebben gezet!

 

Chocolade

Chocolade is de favoriet van de meeste mensen. Tegelijk is het niet bepaald het idee bij uitstek wanneer we aan gezonde tussendoortjes voor ‘s avonds denken. Hierbij moeten we meteen een kanttekening maken. Er bestaan verschillende soorten van chocolade. Vele mensen laten zich verleiden om melkchocolade of witte chocolade te eten. Je doet er beter aan om voor pure chocolade te kiezen! Pure chocolade bevat niet alleen minder suiker, maar ook nog eens antioxidanten. Deze zorgen voor een verlaagde bloeddruk, gaan ontstekingen tegen én zijn er dan ook nog eens verantwoordelijk voor dat jij vrolijk en gezond door het leven gaat. Als je voor pure (donkere) chocolade gaat, dan moet je er bij de aankoop wel op letten dat het product dat je koopt minstens 85% cacao bevat!

 

Bananenijs

Iedereen houdt van ijs. Tegelijk weten we allemaal dat er geen ijs of roomijs bestaat zonder suiker. Bananenijs als een gezond tussendoortje voor ‘s avonds lijkt dan ook een contradictie te zijn. De manier waarop je het ijs bereidt, doet echter wonderen! Een van die bereidingswijzen is bananenijs maken met bevroren stukjes banaan. Dit recept is zowel eenvoudig, gezond als geniaal. Alles was je moet doen is een licht overrijpe banaan in stukjes snijden en deze stukjes een aantal uur laten opstijven in een plastic zak die je in het vriesvak stopt. Wanneer de stukjes banaan goed bevroren zijn, is het tijd om ze uit de vriezer te halen en ze in de blender te stoppen. Deze doet het laatste werk! Even blenden, en je gezond bananenijs is klaar! Je kunt trouwens ook ander fruit gebruiken: aardbeien, bosbessen, frambozen of bramen zijn ook zeer geschikt. Vruchten en fruitsoorten combineren is uiteraard ook een prima idee.

 

Chocoladepindahuttenkaas

Dit woord doet denken aan een mogelijke kandidaat om het langste woord in van Dale’s Groot woordenboek van de Nederlandse taal te worden. We weten echter allemaal dat er nog langere woorden bestaan, maar een lang woord is het wel! Zoals de naam doet vermoeden is chocoladepindahuttenkaas een combinatie van verschillende gezonde voedingsmiddelen. Cacao en pindakaas worden in dit geval samen gebruikt met huttenkaas. Huttenkaas is een belangrijke bron van caseïne. Caseïne is, net zoals melkwei, een traagverterend melkeiwit. Wie ‘s avonds een tussendoortje eet dat caseïne bevat, kan er zeker van zijn dat ‘s nachts je lichaam zich beter zal herstellen. Chocoladepindahuttenkaas is een snack die ten zeerste geschikt is voor sporters. Ook wie een koolhydraatarm dieet volgt, zal hier de voordelen van ondervinden!

 

Pistaches

Pistaches kennen we van het gelijknamige ijs of van de gezouten, gepelde versie van deze nootjes. Wij kiezen echter voor de onbewerkte variant. Van nature zitten pistaches in een schil. Dat wil zeggen dat je deze noten moet pellen voor je ze opeet. In de praktijk doe je er bijgevolg langer over om pistaches te eten. Zo krijg je het gevoel dat je bezig bent met eten, maar tegelijkertijd moet je er ook wat voor doen. Dit is een uitstekend tussendoortje! Qua voedingswaarde scoren pistaches erg hoog. Noten zijn een goede bron van vezels, biotine, vitamine B6, foliumzuur en onverzadigde vetten. Vind je alleen pistaches eten een beetje schraal? Dan kun je ze combineren met geitenkaas of met frambozen.

 

Frambozenijs met Griekse yoghurt

Behalve bananenijs is ook frambozenijs in combinatie met Griekse yoghurt een aanrader voor een gezond tussendoortje. Griekse yoghurt is gezonder dan de gewone variant omdat hij dubbel zoveel eiwitten en veel armer is aan calorieën. Met 350 milliliter Griekse yoghurt en ongeveer 150 gram frambozen kun je een smakelijk en verantwoord ijsje maken. Je hoeft je dus niet langer schuldig te voelen omdat je ijs eet! Uiteraard is het ook mogelijk om in plaats van frambozen ander fruit te gebruiken. Het mengsel dat je bereid hebt voor een portie ijs doe je in potjes of bakjes en zet je in het vriesvak tot het ijs voldoende opgesteven is om te kunnen opeten! Geniet ervan!

 

Onze mening:

Als we deze lijst zo bekijken, dan krijgen we onwillekeurig het idee dat we calorieënbommen beschrijven in plaats van gezonde tussendoortjes. In dit artikel heb je evenwel kunnen lezen dat dit niet bepaald het geval is. We kunnen dus besluiten dat ‘s avonds snacken wel degelijk gezond en lekker kan zijn!