Waarom zijn amandelen zo goed voor je lichaam?

Wanneer je over amandelen spreekt, denken de meeste mensen dat je het over een notensoort hebt. In werkelijkheid gaat het over de zaden van de amandelboom en behoren amandelen als dusdanig tot de fruitsoorten. Oorspronkelijk groeiden amandelbomen in het Midden-Oosten. Nu vind je deze bomen in heel veel landen terug. Ze komen van nature voor in het Midden-Oosten, maar ze worden tegenwoordig op veel plaatsen ter wereld verbouwd. De Verenigde Staten, de EU-landen, Turkije, China, Chili, Zuid-Korea, Australië en Japan zijn allemaal landen waar amandelen kunnen geproduceerd worden. Én dan hebben we lang nog niet alle streken waar deze bomen kunnen groeien opgenoemd.

Amandelen staan erom bekend dat ze rijk zijn aan vet. Toch dragen ze bij tot een betere gezondheid!

Hieronder vind je de vijf belangrijkste redenen waarom amandelen eten goed is voor het menselijk lichaam. Je blijft er in ieder geval gezonder door. Bijkomend helpen deze vruchten ook als je wilt afslanken. Hier wil je zeker meer over lezen!

Voedzame bestanddelen!

Hoewel amandelen eerder tot de fruitsoorten behoren en het in principe over zaden gaat, bevatten ze evenveel energie en heilzame bestanddelen als noten. Zo gek is dat niet. In één zaadje van de amandelboom zit alles wat nodig is om van een klein plantje een boom te laten worden. Nadien haalt de boom zijn energie verder uit het zonlicht. Het is dan ook geen wonder dat amandelen vol zitten met eiwitten, vezels, vitamine E, vet, magnesium, mangaan, vitamine B12, koper en fosfor. Tegelijk bevatten amandelen slechts een minimum aan koolhydraten en zijn ze beslist caloriearm.

Antioxidanten

Antioxidanten vervullen een belangrijke functie in het menselijk lichaam. Ze beschermen je tegen oxidatieve stress. Dit soort van stress is gerelateerd aan onze stofwisseling en verantwoordelijk voor het verouderingsproces in ons lichaam. Uiteraard gaat het hier om een louter natuurlijk proces, maar wel één dat je lichaamscellen en DNA kan beschadigen. Dit soort van stress wordt dikwijls vermeld als de reden dat we ouderdomskwaaltjes ontwikkelen. Uiteraard wil je dit vermijden. Studies wezen al eerder uit dat personen die amandelen eten minder oxidatieve stress ontwikkelen.

Om deze vorm van stress te kunnen vermijden is het wel nodig dat je de juiste soort amandelen eet. Vaak vinden we in de winkel amandelen waarvan de buitenste bruine pel al weggehaald is. Zo ziet een amandel er mooi wit uit. Dit heeft echter wel gevolgen voor het gehalte aan antioxidanten. Deze zitten namelijk vooral in de bruine pel!

Amandelen en je bloedsuikerspiegel

Zoals alle andere noten bevatten amandelen veel proteïnes, onverzadigde vetten en vezels. Tegelijk vind je er weinig koolhydraten in terug. Dat is de reden waarom amandelen ingezet kunnen worden om het suikergehalte in je bloed op een gezond peil te houden. Dit is zeker van belang als je aan suikerziekte lijdt. Daarentegen is het een feit dat je geen diabeticus hoeft te zijn om baat te hebben bij amandelen eten. Je hebt niets te verliezen, tenzij misschien enkele kilo’s. Bijkomend wordt je leven gezonder en blijft het suikergehalte gezond.

Een ander voordeel van amandelen is hun hoge magnesiumgehalte. Magnesium is een mineraal dat er mee voor zorgt dat het gehalte aan suikers in je bloed op een natuurlijke manier geregeld wordt. Hierbij komen diverse processen aan te pas.

Magnesium regelt je bloeddruk

Het aanzienlijke magnesiumgehalte van amandelen komt niet alleen van pas om het suikergehalte in je bloed op een natuurlijke manier te regelen. Je bloeddruk is ook een lichaamsfunctie die onder andere door middel van magnesium op een gezond peil blijft.

Bloeddruk of hypertensie komt veel voor. Van ongeveer 15% van de mannen en 17% van de vrouwen is geweten dat ze een te hoge bloeddruk hebben. Het is belangrijk om hier aandacht aan te besteden want hoge bloeddruk is een gekende oorzaak van hartaanvallen, CVA’s en plots falen van de lever. Verder leren we uit wetenschappelijk onderzoek dat een laag magnesiumgehalte in het lichaam verantwoordelijk is voor het ontwikkelen van hoge bloeddruk. Vaak denken mensen dat de bloeddruk gelinkt is aan je gewicht, maar in de praktijk ligt dit duidelijk anders. Magnesium innemen houdt je bloeddruk gezond en wanneer je al aan hypertensie lijdt, kun je door magnesium in te nemen je bloeddruk terug op een normaal peil krijgen.

Verlagen van LDL-cholesterol

LDL kennen de meeste mensen wellicht onder de naam “het slechte cholesterol”. De volledige wetenschappelijke naam luidt LDL lipoproteïnes. Deze eiwitten staan bekend als veroorzaker van cardiovasculaire aandoeningen. Je voeding heeft een grote impact op het gehalte aan LDL-cholesterol in je bloed. Wetenschappelijke studies bewijzen dat amandelen eten een probaat middel is om je LDL-gehalte te verlagen. Zo raak je je teveel aan slechte cholesterol kwijt. Hou er wel rekening mee dat amandelen je gehalte aan goede cholesterol niet bevorderen. Waar je ook mee rekening moet houden is dat amandelen eveneens het oxideren van LDL-cholesterol tegenhouden. Dit is niet zonder gevaar, want hierdoor ontstaan vaak hartaandoeningen.

Besluit:

Amandelen zijn over het algemeen gezond en kunnen een aantal gezondheidsproblemen voorkomen of stabiliseren. Dit is reden genoeg om dagelijks een handjevol van deze vruchten te eten!