Lijnzaad 126 img

Lijnzaad heel

AANT. VERPAKKINGSEENHEID VOORRAAD PRIJS
- +

Lijnzaad heel 225 gr

Prijs incl. BTW per potje

1,89/potje

8.40/kg

Tip! Korting vanaf 3 potjes

1,70/potje

7.56/kg

- +

Lijnzaad heel 1 kg

Prijs incl. BTW per zak van 1 kilo

4,49/zak

4.49/kg

Tip! Korting vanaf 3 zakken

4,27/zak

4.27/kg

- +

Lijnzaad heel 5 kg

Prijs incl. BTW per zak van 5 kilo

17,45/zak

3.49/kg

Via de knop “toevoegen aan verlanglijst” kan u vrijblijvend contact met ons opnemen voor verdere informatie.

Lijnzaad heel

Product beschrijving

Lijnzaad heel

Delicaat nootachtig aroma

Ongeroosterd, zonder zout of suiker

Vezelrijk, magnesiumrijk natuurproduct

Recept lijnzaadcrackers

Lijnzaad, vlaszaad of flax seeds, onbewerkt en puur natuurproduct

Onze hele lijnzaadjes zijn bruine, platte zaadjes met een vrij neutrale smaak, die we als nootachtig kunnen omschrijven. Deze glanzende lijnzaden zijn van de allerbeste kwaliteit, zoals je dat bij Allnuts gewoon bent. De verse lijnzaden zijn puur en onbewerkt, want het zijn de zaden van de vlasplant waar niets aan toegevoegd is, geen zout, geen suiker of smaakstoffen. Deze ongeplette lijnzaden zijn goed houdbaar, want lijnzaad dat geplet is, wordt sneller ranzig. Je kan dit lijnzaad heel gebruiken of je kan het even pletten in de vijzel of foodprocessor of blender, al naargelang het recept. Plet enkel de hoeveelheid die je nodig hebt en plet het lijnzaad niet te fijn!

Je kan lijnzaad toevoegen aan allerhande ontbijtjes, granola, soep en salades, maar je kan het lijnzaad eveneens gebruiken om taartbodems te maken.

Lijnzaad is bijzonder vezelrijk (29,9 g/100 g) en magnesiumrijk (346 mg/100 g).

Maak zelf vezelrijke lijnzaadcrackers

Deze krokante zadencrackers zijn heel simpel om zelf te maken. Crackers op basis van natuurlijke zaden en pitten zijn een gemakkelijke manier om toastjes te vervangen. Het lijnzaad werd niet gebroken in dit recept, want het chiazaad zorgt al voor een goede binding. Serveer de krakende zadencrackers tijdens een gezellig aperitiefmoment bij hummus afgewerkt met kikkererwten, gedroogde abrikozen en koriander of bij rodebietendip met zachte geitenkaas en citroentijm of gedroogde tijm.

Je maakt de zadencrackers boordevol zaden en pitten als volgt:

Meng 70 gr lijnzaad, 70 gr chiazaad, 80 gr sesamzaad, 40 gr zonnebloempitten, 40 gr pompoenpitten in een mengkom. Voeg 250 ml water toe en kruid met peper, zout en kruiden naar wens zoals paprikapoeder, tijm, rozemarijn. Meng goed en laat 15 minuten rusten. Verwarm de oven intussen voor op 150°C. Na een kwartiertje rusttijd heeft het chiazaad gezorgd voor de binding. Verdeel het zaden- en pittenmengsel gelijkmatig over een bakplaat, bekleed met bakpapier. Zorg dat de bakplaat voldoende groot is, want het moeten dunne zadencrackers worden. Plaats gedurende ongeveer 30 minuten in de voorverwarmde oven van 150°C. Haal de geurige lijnzaadcrackers uit de oven, ze zullen tijdens de afkoeling snel krokant worden, dus snij deze gezonde aperitiefkoekjes terwijl ze nog warm zijn. Laat afkoelen en serveer deze zelfgemaakte crackers op basis van zuiver lijnzaad als vezelrijke snack, tussendoortje of als begeleider bij lekkere dips.

Welke voedingsstoffen zitten er naast vezels nog in lijnzaad?

Dat lijnzaad veel vezels bevat, is geen nieuws. Maar wist je dat er bijna 30 g voedingsvezel in 100 g lijnzaad zit? En wist je dat lijnzaad een bron is van thiamine (vitamine B1) en dat die hoeveelheid thiamine in lijnzaad 0.32 mg/100 g is? Lijnzaad is tevens ijzerrijk want het bevat 6.9 mg ijzer per 100 g lijnzaad. Lijnzaad is rijk aan fosfor met een gehalte van 642 mg/100 g en het gehalte zink in lijnzaad bedraagt 4.4 mg/100 g.  Lijnzaad is een bron van calcium 207 mg/100  g en van plantaardige eiwitten (19.9 g/100 g of 16% van de totale calorische waarde.) Lijnzaad is ook magnesiumrijk met 346 mg/100 g.
Al deze cijfers zijn gebaseerd op de Belgische Voedingsmiddelentabel* Bij Allnuts kan je rekenen op correcte info over de voedingswaarde van lijnzaad en andere zaden en pitten. 

 Je kan dit heel lijnzaad verkrijgen in potjes van 225 g en in voordelige grootverpakking van 1 kg en 5 kg.
Denk er steeds aan om je aan te melden en om zo deel te nemen aan ons Loyalty programma.

*Bron: Belgische voedingsmiddelentabel ism FOD Volksgezondheid en Sciensano